site logo

Post OECI – Pedro Janssen VieCuri aan het woord

AAA

“Het OECI-proces vergroot echt het bewustzijn en vraagt om scherp te zijn”, aldus Pedro Janssen, stafadviseur oncologie en projectleider bij VieCuri / OncoZON. Op dit moment liggen alle ‘bewijsstukken’ vanuit OncoZON bij de OECI. Pedro is daarbij intensief betrokken geweest vanuit VieCuri. Wij zijn benieuwd naar zijn ervaringen tot nu toe en hebben hem geïnterviewd. “OncoZON stelt ons in staat om het totaalplaatje van expertise en zorg te realiseren dat we als een lokaal ziekenhuis nooit alleen kunnen bieden.” Lees hier zijn verhaal over wat het proces VieCuri en OncoZON al heeft gebracht.

“Het OECI accreditatieproces vraagt om extra bewustzijn en geeft een frisse blik”

“Je zou het eerste regionale OECI accreditatieproces qua informatiedeling kunnen vergelijken met de Coronaperiode”, geeft Pedro Janssen aan als hij naar een vergelijking wordt gevraagd. Als er iemand vanuit de lokale ziekenhuizen intensief betrokken is bij het OECI proces dan is hij het wel. Omdat alle ‘bewijsstukken’ nu bij de OECI liggen is het een mooi moment om de tussenbalans op te maken. We hebben Pedro geïnterviewd om zijn ervaringen te delen en zijn benieuwd wat het VieCuri MC en OncoZON tot nu toe al heeft gebracht…?!

Terug naar het begin, hoe zo deze vergelijking? “Het OECI proces is ook een intensieve periode die vraagt om een vergroot bewustzijn waarbij je goed naar je eigen processen moet kijken. Heb je die op orde? Het brengt data nog beter bij elkaar waardoor je als lokaal ziekenhuis met een frisse blik van buiten naar binnen kijkt. Zo krijg je een nog beter en breder beeld waar je staat. Zoals het corona dashboard dat ontstond door bureaucratische rompslomp overboord te gooien. Om net als wij data met elkaar te vergelijken, waar je je voordeel mee kan doen, zonder kwaliteitsverlies. Ik geloof er heilig in dat regionale netwerkzorg niet meer weg te denken is. Wellicht dat het in de toekomst ook nog gaat komen van netwerk overkoepelende zorg? Zeker met IZA (Integraal Zorgakkoord) in het achterhoofd. Door het OECI proces zijn wij denk ik al een heel eind op weg.

Voorbij aan eigen muren
Duidelijk mag zijn dat elke instelling binnen OncoZON zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. Doordat we informatie binnen ons netwerk delen en met instanties zoals het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) en het Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA), kunnen we verbanden leggen en inzichten verkrijgen die anders onbereikbaar zouden zijn voor ons. Dus als lokaal ziekenhuis kunnen we verder reiken dan onze eigen muren. Dit accreditatieproces vraagt wel om een kritische blik naar jezelf. Waarbij je niet bang moet zijn om afgerekend te worden, maar zie het als een mooie kans om samen nog verder te groeien dan alleen mogelijk is.

Meer directe patiëntenzorg
Binnen OncoZON wordt er hard gewerkt aan het stroomlijnen van registratieprocessen en het gegevensbeheer. Het liefst zien we alles op één plek op een veilige manier. Dat zorgt voor meer duidelijkheid, structuur en heldere interpretatie van de gegevens. Waardoor zorgprofessionals worden ontlast en er meer tijd overblijft voor directe patiëntenzorg. Het is echter belangrijk dat ook EPD-leveranciers hierop aansluiten, zodat het registratieproces zo efficiënt mogelijk kan verlopen.

OECI = bredere kijk
Mijn overtuiging is dat de OECI-accreditatie een essentiële rol speelt in het creëren van nog meer bewustzijn binnen ons eigen ziekenhuis en ons netwerk. Hoewel we binnen VieCuri alle processen hebben uitgewerkt en regelmatig getoetst worden, maakt het ons extra bewust van onze sterke punten en verbeterpunten op het gebied van zorgpaden, kwaliteit en onderzoek. Maar het is nog breder dan dat. Zo hebben wij bijvoorbeeld door de OECI ook al onze SLA’s (Service Level Agreements) opnieuw bekeken. Dan zie je dat ze bijna allemaal op een eigen wijze zijn opgesteld. Daardoor mis je soms zaken. Daarom hebben wij ervoor gekozen om met de standaard SLA te gaan werken die door OncoZON is opgesteld waarbij ook alle juristen in de regio betrokken zijn geweest. Of we zoiets nu al hadden opgepakt zonder de OECI? Daar ben ik niet zeker van.

Voordelen
Eén van de voordelen is dat je een extra kijkje in de keuken krijgt van je collega’s in de regio. Je kunt je eigen zorgpaden wel opgesteld hebben, al is wel de grote vraag hoe actueel die zijn? Maar het is ook interessant om te zien hoe anderen het doen? Kun je leren van hun aanpak? Ontbreken er misschien bij jullie nog stappen en waarom? Waar kan je nog verbetering in aanbrengen?

Missie waarmaken
Natuurlijk staan ook onze netwerkzorgpaden centraal. Alleen door goede samenwerking en onderlinge afstemming kunnen wij er samen voor zorgen dat een patiënt minder hoeft te reizen, de wachttijd en de doorlooptijd korter wordt bij een (vervolg)behandeling / onderzoek. Dat elke patiënt ongeacht locatie makkelijker kan deelnemen aan patiëntstudies binnen onze regio. Alleen zo kunnen wij onze missie waar maken. Samen de best mogelijke kankerzorg in de regio bieden aan onze patiënten. Als we straks het prestigieuze certificaat in handen mogen krijgen dan kunnen we (nog eens extra) aantonen dat we ook echt doen wat we zeggen!

Alles vanzelf…?
Maar het mag duidelijk zijn dat die accreditatie dan niet vanzelf gekomen is. Het OECI-accreditatie proces was in het begin best tijdrovend en uitdagend. Eerlijk is eerlijk, niet iedereen stond direct enthousiast te springen om het hele OECI gebeuren. Dat is niet gek natuurlijk, want ‘men’ heeft het (nog) drukker gekregen. De welbekende papierentijger werd met name door specialisten gevreesd. Tijd is kostbaar en je wilt niet heel veel werk steken in het verzamelen van gegevens om uiteindelijk een rapport te ontvangen dat op de grote stapel belandt. Toch heb ik er van tevoren al in geloofd, ja het kost tijd, maar het levert uiteindelijk ook echt veel op. Zowel voor ons als lokaal ziekenhuis, als voor OncoZON. Maar nog belangrijker door de goede onderlinge afstemming (over o.a. MDO’s, zorgpaden, kwaliteit, onderzoek, etc.) streven wij er iedere dag naar dat de patiënt zo min mogelijk zorgen heeft over zijn ziekteproces en behandeling.

Verandering vanuit de inhoud
Nee, niet alles gaat dus van een leien dakje. Sommige dingen hebben tijd nodig. En ja, je hebt soms een lange adem nodig, want soms kan stroperigheid in de zorg wel eens voor frustratie zorgen. Maar dan vertrouw ik op de kracht vanuit ons netwerk. Juist door het delen van kennis en expertise kun je vanuit de inhoud zorgen voor veranderingen. Om de resultaten uit de regionale tumorwerkgroepen verder uit te dragen, hebben wij binnen VieCuri er speciaal voor gekozen om onze eigen tumorwerkgroepen aan te laten sluiten op die van OncoZON.

Achterover leunen
Als ik terugkijk op het traject van OECI-accreditatie tot nu toe, zie ik nu al dat het de moeite waard is geweest. Al is het belangrijk om te benadrukken dat als we straks de OECI-accreditatie behaald hebben het echt niet betekent dat we dan achterover kunnen gaan leunen. Het zal zeker om meer inbreng van de afdelingen gaan vragen. Samen moeten we blijven streven naar verbetering en ons blijven aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen in de zorg. Het is een continu proces dat tijd en inzet vereist. Op alle niveaus, van bestuur tot de patiënt. Van een ieder die daar tussen zit, samen vormen wij ons netwerk.

Verbinding
OECI stelt hoge eisen aan transparantie. Onderling, maar ook richting onze patiënten. Daarom zijn zij ook vertegenwoordigd in onze tumorwerkgroepen. Dat willen we nog meer gaan uitbreiden naar alle niveaus binnen OncoZON. Daarbij willen wij ook meer verbinding met huisartsen en zorgprofessionals in de 1e lijn. Aangezien zij een hele belangrijke schakel voor patiënten zijn in hun ziekteproces.

Nooit lokaal haalbaar
Als ik één boodschap mag meegeven aan mijn collega’s, dan is het wel dat we de zorg alleen kunnen verbeteren als we het samen doen. Samenwerking binnen een regionaal oncologisch netwerk zoals OncoZON stelt ons in staat om het totaalplaatje van expertise en zorg te realiseren dat we als een lokaal ziekenhuis nooit alleen kunnen bieden. Het OECI-proces vergroot echt het bewustzijn en vraagt om scherp te zijn. Zo kunnen we onze patiënten niet alleen hoop en de best mogelijke zorg bieden. Juist samen kunnen wij een periode die als donker ervaren kan worden, kleur geven door goed afgestemde persoonlijke zorg.

Login portal voor professionals